Wordt deze email niet goed weergegeven ? Bekijk in internet browser.

-header3.png

09-02-2020 jaargang nummer 4

Geachte %%Naam%%, 

Het CorWijtvlietJournaal wordt u gratis aangeboden. Als ook u van deze nieuwsbrieven geniet, is een financiële tegemoetkoming bijzonder welkom. Voor het bedrag van 25,00 Euro per jaar wordt u donateur van dit Journaal.

Uw, overigens geheel vrijwillige, bijdrage kunt u overmaken naar IBANnr. NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research. Bij voorbaat dank!

Wie donateur wordt mag wekelijks op een extra nieuwsbrief met vijf beleggingstips rekenen


Wordt waterstof de energiebron van morgen?

7401.jpeg

Het gaat gewoon goed met renewable energie. De afgelopen 10 jaar is de consumptie van schone energie, zoals wind- en zonne-energie, jaarlijks met 16% gegroeid. De kostprijs is met tientallen procenten gedaald en dat schept verwachtingen voor de toekomst van renewable energy. 

Renewable energy zit nu aan het einde van een eerste ontwikkelingsfase. De sector hoeft het niet langer te hebben van subsidies om te overleven en kan nu echt op grote schaal leveren. Dat bewijst de Tengger Desert fabriek in China. Die heeft een capaciteit van 1,500 megawatt en bedient 600.000 huizen.

De wereld staat nu aan de vooravond van de belangrijke tweede fase in het groeiproces van renewable energy, namelijk de fase van industrialisering en het aanwezig zijn op alle markten in deze wereld. Volgens het Internationaal Energie Agentschap heeft kan renewable energy in 2030 een marktaandeel hebben van 15% in de consumptie van energie.

Dat is allemaal toch iets minder dan het klinkt. Volgens datzelfde agentschap is dat allemaal onvoldoende. Het vrachtverkeer, de energie-intensieven zoals ijzer en staal zullen afhankelijk blijven van fossiele brandstof. Hier kunnen zon en wind amper of geen rol spelen.

Dat wil weer niet zeggen, dat er geen uitweg is. Die is er wel én de potentiële oplossing. Al in de jaren negentig begroette menigeen waterstof als de weg naar de vergroening van de planeet. Waterstof kan gebruikt worden als energiebron voor vrachtwagens of voor de productie van staal en ijzererts.  Het heeft niet zo mogen zijn. De autofabrikanten van deze wereld geloofden meer in de lithiumbatterij. 

Vandaag de dag is waterstof goed voor 2% van de primaire energiemarkt. Ieder jaar wordt er wereldwijd 70 miljoen ton waterstof geproduceerd, maar dat levert ook een uitstoot van 830 miljoen ton kooldioxide op.

Als waterstof zijn rol als vergroener van de industrie wil waarmaken, dan moeten er fundamentele verbeteringen plaatsvinden bij de productie ervan. De uitstoot moet simpelweg minder. Dat kan vandaag de dag. Aardgas kan gebruikt worden als basis en de uitstoot kan afgevangen worden en opgeslagen. Het product heet dan blue hydrogen. Ook is het met behulp van elektrolyse mogelijk waterstof te maken uit wind- en zonne-energie, green hydrogen. De techniek is er, maar nu moet de kostprijs nog omlaag om commercieel inzetbaar te zijn. Is dat probleem opgelost, dan moet er hard gewerkt worden aan de industriële schaalgrootte.

Dat is allemaal zeer zeker doenlijk, maar dat kan niet zonder de hulp van de overheid. Om van waterstof een echt succes te maken lijkt een public/private partnership de beste oplossing. De overheid zorgt voor de juiste regelgeving en ondersteuning van research, terwijl de private sector zorg draagt voor de broodnodige investeringen.

Er is reden voor voorzichtig optimisme. Beleggers en investeerders lijken opnieuw te geloven in de mogelijkheden van waterstof en de bijbehorende brandstofcellen bij de energietransitie van het zware vrachtverkeer en de zware industrieën.  Dat optimisme baseren ze op investeringen door enkele grote bedrijven in de producten van brandstofcellen voor waterstof, zoals het Duitse Bosch. Ook een land als China investeert in waterstoftechnologie en dat gaat duidelijk ten koste van de lithiumbatterij.

7402.png

Het nieuwe optimisme bij beleggers en investeerders is terug te zien aan de koersontwikkeling van bedrijven uit die sector. Die zijn naar het hoogste niveau in jaren gestegen. Een te groot optimisme is echter gevaarlijk en zeker voorbarig. Het zal zeker tot 2030 duren, voordat waterstof op grote schaal concurrerend ingezet kan worden, aldus de Hydrogen Council!

Cor Wijtvliet.



En dan nog dit:

- Heb je opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl

- Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)

- Voor meer door mij geschreven artikelen bezoek je mijn website: www.corwijtvliet.nl

- Of bezoek www.Beurshalte.nl       

- Ontvang je het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneer je zich dan hier!

 

Dit bericht is bedoeld voor  '%%emailaddress%%' U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u zich heeft ingeschreven bij '%%listname%%'

Uitschrijven

Cor Wijtvliet is zelfstandig gevestigd analist. Hij schrijft over uiteenlopende onderwerpen die de beleggingswereld raken. Daarnaast geeft hij lezingen en presentaties.

Informatie en boekingen: info@corwijtvliet.nl  - 06 11918878